Numer umowy o dofinansowanie: RPMA.04.03.02-14-9408/17-00
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020,
Oś Priorytetowa: IV Przejście na gospodarkę niskoemisyjną,
Działanie: 4.3 Redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza,
Poddziałanie: 4.3.2 Mobilność miejska w ramach ZIT, realizowany pod nadzorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych.
Całkowita wartość projektu wynosi 99 082 859,57 PLN całkowite wydatki kwalifikowalne Projektu wynoszą 75 087 325,25 PLN w tym kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: 60 069 860,20 PLN.
Wartość projektu ogółem Partnera Projektu Miasta Ząbki: 11 914 966,89 PLN, w tym: dofinansowanie w kwocie: 6 767 989,07 PLN oraz wkład własny w kwocie: 5 146 977,82 PLN.
Planowany okres realizacji projektu 22-12-2014 do 30-12-2023.
Cel główny projektu: poprawa jakości powietrza w
gminach WOF poprzez promowanie zrównoważonej mobilności miejskiej
jako alternatywy dla transportu samochodowego.
Projekt obejmuje poniższe działania: budowę 34,76 km dróg dla rowerów oraz 12,37 km dróg dla rowerów i pieszych wraz z infrastruktura towarzyszącą na terenie 7 gmin: Marek, Ząbek, Zielonki, Kobyłki, Wołomina, Radzymina i Nieporętu. Drogi dla rowerów oraz drogi dla rowerów i pieszych będą pełnić funkcje korytarzy transportowych w celach: szerszego wykorzystania transportu niezmotoryzowanego indywidualnego, zmniejszenia wykorzystania samochodów osobowych, lepszej integracji gałęzi transportu, niższej emisji zanieczyszczeń powietrza, redukcji hałasu oraz niższego zatłoczenia, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz w celu nie zaprojektowania jako infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej.
Planowane efekty:
1. Szersze wykorzystanie transportu niezmotoryzowanego indywidualnego.
2. Zmniejszenie wykorzystania samochodów osobowych oraz zatorów drogowych, w konsekwencji mniejsze zatłoczenie na drogach.
3. Poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
4. Redukcja emisji CO2 do atmosfery przez zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego na rzecz transportu zbiorowego - projekt będzie realizowany na obszarze, gdzie występują przekroczenia pyłu zawieszonego PM10.
Cele szczegółowe:
1. Poprawa jakości środowiska naturalnego, poprawa klimatu akustycznego.
2. Zmniejszenie liczby samochodów osobowych w systemie transportowym.
3. Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego.
4. Zapewnienie sprawności przemieszczania się.