POZBYWAMY SIĘ AZBESTU
Informujemy o możliwości zgłaszania przez osoby fizyczne zamiaru usunięcia wyrobów zawierających azbest.
Wnioski w tej sprawie można składać w Urzędzie Miasta Ząbki do dnia
30 maja 2025 roku. Druki wniosków są dostępne w Urzędzie Miasta
Ząbki (I piętro, pok. 20 i 21) lub poniżej.
Demontaż azbestowego pokrycia dachowego i/lub odbiór oraz jego utylizacja zostanie wykonana przez uprawnionego przedsiębiorcę, z którym miasto Ząbki zawrze stosowną umowę. Przedsięwzięcie nie będzie obciążało dodatkowymi kosztami właścicieli nieruchomości, którzy później będą odpowiedzialni za ewentualne prace związane z zakupem i montażem nowego pokrycia dachowego.
Zasady udzielania pomocy w utylizacji wyrobów zawierających azbest
na rok 2025 na terenie Miasta Ząbki ze środków Budżetu Miasta Ząbki
- Finansowanie utylizacji wyrobów zawierających azbest skierowane jest do osób fizycznych, posiadających nieruchomość na terenie miasta Ząbki.
-
Finansowanie
utylizacji wyrobów zawierających azbest dotyczy demontażu, wywozu
oraz unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących
z obiektów budowlanych
z nieruchomości leżących w granicach miasta Ząbki. - Za wyrób zawierający azbest uważa się każdy wyrób o stężeniu równym lub wyższym od 0,1% azbestu, w szczególności:
- płyty azbestowo-cementowe płaskie lub faliste (pokrycia dachowe – eternit),
- rury i złącza azbestowo-cementowe,
- izolacje natryskowe środkami zawierającymi w swoim składzie azbest.
- Finansowanie utylizacji wyrobów zawierających azbest jest realizowane z Budżetu Miasta Ząbki, zgodnie z planem rzeczowo - finansowym stanowiącym załącznik do uchwały budżetowej na rok kalendarzowy 2025.
- Koszty demontażu, odbioru z danej nieruchomości wyrobów zawierających azbest oraz ich utylizacji ponosi Miasto Ząbki.
- Koszty ewentualnych prac remontowych przygotowujących do położenia nowego pokrycia dachowego, zakup i położenie nowego pokrycia dachowego ponosi właściciel nieruchomości. Właściciel nieruchomości odpowiada również za zabezpieczenie odkrytego budynku przed ewentualnymi niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi po zakończeniu demontażu płyt azbestowych.
- Finansowanie utylizacji wyrobów zawierających azbest realizowane będzie na pisemny wniosek właściciela nieruchomości (bądź posiadacza za pisemną zgodą właściciela), który należy złożyć osobiście w siedzibie Urzędu Miasta Ząbki lub przesłać pocztą na adres: Urząd Miasta Ząbki, ul. Wojska Polskiego 10, 05-091 Ząbki.
- Ze względu na ograniczone środki budżetowe, finansowanie utylizacji wyrobów zawierających azbest realizowane będzie do wyczerpania środków przeznaczonych na bieżący rok.
- O udzielaniu finansowania utylizacji wyrobów zawierających azbest decyduje stopień pilności wynikający z informacji o posiadanych wyrobach zawierających azbest, a dalej kolejność złożonych wniosków (decyduje data wpływu do Urzędu Miasta Ząbki).
- Termin demontażu i/lub odbioru wyrobów zawierających azbest wnioskodawca ustala indywidualnie z przedsiębiorcą, z którym Miasto Ząbki zawrze stosowną umowę.
- Na właścicielu spoczywa obowiązek konieczności dokonania ewentualnego zgłoszenia lub uzyskania pozwolenia na budowę przed przystąpieniem do prac związanych ze zmianą pokrycia dachowego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
- Postępowanie w sprawie udzielanej pomocy prowadzi Referat Zagospodarowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Ząbki.