Projekt współfinansowany będzie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu III: „Fundusze Europejskie na rozwój mobilności miejskiej na Mazowszu” Działania 3.2: „Mobilność miejska w ZIT” programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027. Miasto Ząbki zawarło umowę nr FEMA.03.02-IP.01-04PO/24-00 z Województwem Mazowieckim.
W ramach projektu utworzony parking podziemno-naziemny typu P+R na 71 miejsc postojowych dla samochodów osobowych oraz 41 zadaszonych miejsc postojowych dla rowerów i 9 miejsc postojowych dla miejskich publicznych hulajnóg. Parking podziemno-naziemny P+R wyposażony będzie w niebiesko-zieloną infrastrukturę, w tym OZE i małą architekturę jako elementy infrastruktury towarzyszącej.
Zakres rzeczowy projektu obejmuje następujące zadania:
1.Dokumentacja projektowa
2.Budowa parkingu P+R wraz z infrastrukturą towarzyszącą
3.Nadzór inwestorski
4.Wykup nieruchomości
5.Koszty pośrednie
Obiekt P+R wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie wykorzystywany przez mieszkańców Gminy Ząbki ale także Gminy Marki oraz Gminy Zielonka. Gminy te posiadają wspólny obszar obsługi autobusowej.
Celem głównym projektu jest poprawa atrakcyjności i dostępności zbiorowych form transportu multimedialnego, jako alternatywny dla wysoko emisyjnego transportu indywidualnego w podróżach wewnątrz aglomeracyjnych Metropolii Warszawskiej poprzez budowę parkingu P+R w Mieście Ząbki.
Cele szczegółowe:
- Niższa emisja zanieczyszczeń powietrza, hałasu oraz niższe zatłoczenie poprzez ograniczenie wykorzystania transportu indywidualnego samochodowego w dojazdach do pracy, szkoły oraz innych istotnych punktów usług społecznych, publicznych.
- Lepsza integracja gałęzi transportu oraz wzrost efektywności ruchu w istniejącym systemie drogowym poprzez ograniczenie wykorzystania transportu indywidualnego samochodowego w dojazdach wewnątrz aglomeracyjnych.
- Poprawa jakości infrastruktury transportowej miasta na cele publiczne i warunków organizacji podróży przez użytkowników komunikacji zbiorowej.
- Upowszechnianie i promocja przyjaznych środowisku indywidualnych form transportu tj. transportu rowerowego.
- Szersze wykorzystanie bardziej efektywnego transportu publicznego.
- Zmniejszenie wykorzystania samochodów osobowych.
- Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Poprawa efektywności energetycznej oraz promocja bioróżnordności.
Rezultatem projektu będzie powstanie infrastruktury P+R, co przyczyni się do ograniczenia emisji zanieczyszczeń powietrza, hałasu oraz redukcji kongestii drogowej poprzez ograniczenie wykorzystania transportu indywidualnego samochodowego na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Czas realizacji: Zadanie zostanie zrealizowane do 30.06.2027 r.
#FunduszeUE #Fundusze Europejskie
Wartość projektu: 7 534 817,15 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 3 767 408,57 zł