Przejdź do górnego menu Przejdź do lewego menu Przejdź do treści Przejdź do danych teleadresowych Przejdź do podstrony deklaracja dostępności

Zmiany w komunikacji ZTM związane uruchomieniem II linii metra

Uruchomienie centralnego odcinka II linii metra w sposób rewolucyjny zmieni układ linii komunikacji publicznej w Warszawie, zwłaszcza w rejonach Pragi, Targówka, Białołęki, Woli i Bemowa. Aktualne informacje na temat zmian wprowadzanych w układzie linii komunikacyjnych można zleźć na stronie ZTM (www.ztm.waw.pl) w szczególności pod linkami: link 1 oraz link 2. Otwarcie II linii metra nie wpłynie na kursowanie linii 112, 145, 190, 199, 345, 740 oraz linii nocnych obsługujących Ząbki.


Najszybsze dotarcie z Ząbek do centralnego odcinka II linii metra zapewnia połączenie kolejowe pociągiem Kolei Mazowieckich z centrum Ząbek do Dw. Wileńskiego. Do II linii metra można również dojechać autobusami ZTM kursującymi w ciągu ul. Radzymińskiej i Al. Solidarności. Do stacji PKP w Ząbkach i do punktów przesiadkowych na ul. Radzymińskiej dowożą ząbkowskie lokalne linie dowozowe "Ząbki-1" i "Ząbki-2" oraz linie 145, 199 i 345 ZTMu. Poniżej omawiamy najistotniejsze zmiany w komunikacji ZTM z punktu widzenia mieszkańców Ząbek.

Zmian w rejonach przesiadek przy II linii metra.

  • W rejonie Dworca Wileńskiego wraz z uruchomieniem II linii metra zmieni się również układ przystanków i organizacja komunikacji na powierzchni. Największą zmianą będzie uruchomienie wspólnych przystanków dla tramwajów jadących w stronę Mostu Śląsko-Dąbrowskiego oraz w przystanku w kierunku ul. Kijowskiej (umiejscowionych na wylotach skrzyżowania). Jednocześnie likwidacji ulegną przystanki zlokalizowane na wlotach skrzyżowania (Dw. Wileński 55 i 57). Linie tramwajowe 4 i 23 pojadą przez plac Wileński. Większość autobusów jadących Al. Solidarności zakończy swój bieg na przystankach przy Dworcu Wileńskim ("pod Pocztą", "przy cerkwi" oraz "pod dyrekcją kolei"). Pojawią się linie które będą jeździć jednokierunkowo rano (tylko w kierunku do Dw. Wileńskiego po południu tylko w kierunku Targówka Mieszkaniowego i Białołęki). Dla osób wsiadających po południu do takich linii jak E7, E3, na ul. Wileńskiej za skrzyżowaniem z ul. Inżynierską zostaną uruchomione nowe przystanki "tylko dla wsiadających"
  • Na Placu Bankowym zostanie zlikwidowana pętla autobusowa. W ciągu Al. Solidarności dla komunikacji ZTM będą funkcjonować tylko przystanki Metro Ratusz Arsenał 9 i 10 na wspólnym pasie tramwajowo – autobusowym. Przystanki autobusowe przy chodnikach (06 i 55) tj. "przy Grubej Kaście" i przy "Błękitnym Wieżowcu" nie będą już wykorzystywane przez komunikację ZTM.

Zmiany na liniach jadących przez ciąg ul. Radzymińskiej i Al. Solidarności.

  • Trasy linii 718, 738, 805 zostaną skrócone, linie nie dojadą już do pl. Bankowego i zostaną skierowane na Dworzec Wschodni od ul. Kijowskiej - tam gdzie kończyły bieg przed rozpoczęciem budowy II linii metra. Linia 718 będzie kursowała z częstotliwością – 15 minut w szczycie, 20 minut poza szczytem, 40 minut w święto. Linia 738 będzie kursować z częstotliwością – 30 minut w szczycie, 40 minut poza szczytem i w święto. Linia 805 będzie kursowała co 15 minut w godzinach szczytu.
  • Trasy linii 190 i 199 pozostają bez zmian. Linia 190 będzie skomunikowana zarówno z I jak i II linią metra.

Duże zmiany czekają pasażerów przesiadających się na skrzyżowaniu ul. Radzymińskiej z ul. Młodzieńczą.

  • Linia 512 nie pojedzie już do centrum i będzie kursowała rzadziej. Linia zostanie skierowana ul. Targową i południowym odcinkiem ul. Jagiellońskiej do stacji metra STADION NARODOWY. Będzie kursować z częstotliwością: 10-15 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza szczytem i 20 minut w dni świąteczne.
  • Zostanie uruchomiona nowa linia 412 (kursująca tylko w porannym szczycie i jednokierunkowo). Linia powstanie kosztem części kursów linii 512. Linia 412 będzie kursowała z częstotliwością co 15 minut.
  • Linia 527 zostanie wydłużona do pętli ESPERANTO (w związku z likwidacją pętli na pl. Bankowym). Częstotliwość: 8-10 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza godzinami szczytu i 20 minut w święto. Linią 527 będzie można nią dojechać zarówno do I jak i do II linii metra.
  • Zostanie uruchomiona linia E-7 z pętli Zaułek na Białołęce będzie kursować doMETRO DW. WILEŃSKI. Będzie to nowa linia dowożąca do metra. Będzie to nowa linia dowożąca do metra. Przejmie w godzinach szczytu najbardziej obciążoną relację (Zaułek - metro) od linii 527. Jej trasa będzie następująca (trasa uwzględniająca zamknięcie ul. Głębockiej): ZAUŁEK (powrót: Lewandów – Głębocka – Leona Berensona) – Leona Berensona – Skarbka z Gór – Magiczna – Głębocka – św. Wincentego – Kondratowicza – Młodzieńcza – Radzymińska – al. Solidarności – METRO DW. WILEŃSKI. Będzie to linia jednokierunkowa. Rano będzie jeździła tylko w kierunku stacji metra a po południu w kierunku osiedla. Linia będzie się zatrzymywała wyłącznie na przystankach: Kąty Grodziskie, Skarbka z Gór, Os. Derby VI, Os. Derby III, Os. Derby i Jesiennych Liści. Częstotliwość: 8-10 minut w godzinach szczytu.

Dodatkowa możliwość przesiadki z linii 199.

  • Osoby korzystające z linii 199 może zainteresować uruchomienie linii nowej linii ekspresowej E-3 z pętli Targówek (gdzie kończy bieg linia 199) Linia E3 będzie kursowała na trasie: TARGÓWEK – trasa linii 160 – al. Solidarności – METRO DW. WILEŃSKI. Linia będzie kursowała jednokierunkowo. Rano będzie tylko dowoziła pasażerów do Dworca Wileńskiego a popołudniu będzie jeździła tylko z Dw. Wileńskiego na Targówek. Warto podkreślić, że będzie miała na swojej trasie bardzo mało przystanków: Pratulińska, Handlowa, DKS Targówek, Witebska, Myszkowska i Piotra Skargi. Częstotliwość kursowania – 10 minut w godzinach szczytu.