Przejdź do górnego menu Przejdź do lewego menu Przejdź do treści Przejdź do danych teleadresowych Przejdź do podstrony deklaracja dostępności

Młodzi debatowali o o Powstaniu Warszawskim

Po raz trzeci młodzież dyskutowała o Powstaniu Warszawskim w Szkole Podstawowej nr 3 im Małego Powstańca w Ząbkach 15 kwietnia br.
Mimo, że do daty 70 rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego którą będziemy obchodzili w tym roku, pozostało jeszcze trochę czasu, młodzi już podjęli temat.

Celem corocznej debaty jest, aby najmłodsze pokolenie, które nie zna piętna wojny, zdawało sobie sprawę z tego, do jak nierównej walki musieli stanąć nasi rodacy Podczas Powstania Warszawskiego. Młodzież nie dostaje gotowych odpowiedzi. Oferując odpowiednie narzędzia i wiedzę, organizatorzy debaty chcą dać uczniom impuls do zgłębiania meandrów historii i formułowania własnych wniosków.
Termin debaty nie był jednak przypadkowy. Niemalże dokładnie 3 lata temu – w dniu 12 kwietnia 2011 roku, Rada Miasta Ząbki podjęła uchwałę nadająca Szkole Podstawowej nr 3 w Ząbkach - imię "Małego Powstańca".
W tym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, w debacie uczestniczyli najprawdziwsi powstańcy: Eugeniusz Tyrajski pseudonim powstańczy "Genek" i "Sęk,, ,obecnie Przewodniczący Związku Powstańców Warszawskich" oraz Jolanta Mirosława Kolczyńska pseudonim "Klara" - Przewodnicząca Komisji Kultury i Wydawnictw oraz Redaktor Naczelna Biuletynu "Powstaniec Warszawski".
Gośćmi debaty byli burmistrz Ząbek Robert Perkowski, zastępca burmistrza Artur Murawski, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół i Placówek Edukacyjno-Wychowawczych miasta Ząbki a zarazem radny miejski Paweł Poboży, Kierownik Referatu Oświaty i Pomocy Społecznej Ewa Wiśniewska, dyrektorzy ząbkowskich placówek edukacyjnych, a także przedstawiciele IPN-u i rodzice uczniów.
Dyrektor szkoły Tomasz Łukawski przywitał wszystkich i poprosił o otwarcie debaty pt. "Powstanie Warszawskie – za i przeciw"gospodarza miasta.
Burmistrz Robert Perkowski, podczas otwarcia debaty, zwrócił uwagę na fakt, iż obecnie żyjemy w spokojnych czasach i to co było wydaje się jedynie historią z podręczników. Dlatego obecni powstańcy są żywym dowodem na to, co miało miejsce. Powiedział, że w czasach pokoju, ludzie są dla ojczyzny równie ważni i swoją integracją powinni budować wspólną wartość.
Przed rozpoczęciem debaty młodzież ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Ząbkach pokazała świetnie wykonany montaż słowno-muzyczny, gdzie pięknie wykonanym piosenkom powstańczym towarzyszył przekaz patriotycznych treści.
Debatę poprowadziła wicedyrektor szkoły Ewa Kacprzak. Uczniowie dyskutowali, zarzucając się przeciwnymi argumentami. Jedni byli za powstaniem inni uważali, że można by go uniknąć. Część twierdziła, że działania powstańcze zatrzymały napływ socjalizmu do dalszej części Europy. Inni z kolei uważali, że Polska zapłaciła zbyt wielką cenę jaką był kwiat polskiej inteligencji i nie powinna była tego wyzwania podejmować.
Argumentów za i przeciw była cała masa. Dyskusja trwała długo i debatujący oczywiście nie znaleźli ostatecznej odpowiedzi. W dyskusji uczestniczyli zarówno znajdujący się na sali uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. Małego Powstańca w Święcieńcu, Szkoły Podstawowej nr 52 im. Małego Powstańca w Częstochowie, Szkoły Podstawowej nr 32 im. Małego Powstańca w Warszawie, uczniowie z ząbkowskich podstawówek: nr 1 im. Franciszka Kleeberga, nr 2 im. Jana Kochanowskiego oraz Zespołu Szkół Katolickich im. ks. Jana Twardowskiego.
Po raz pierwszy w dyskusji uczestniczyli, nie tylko znajdujący się na sali uczniowie, ale także ich koledzy, pozostający w szkołach, dzięki wykorzystaniu możliwości multimedialnych.
W trakcie spotkania uczniowie przygotowywali prezentację dotyczącą Powstania Warszawskiego, która została przedstawiona na zakończenie debaty. Projekt stworzono w tzw. "chmurze", czyli dzięki rozwiązaniu pozwalającemu przechowywać i dzielić się danymi, poprzez urządzenia połączone z internetem. Warto tu wspomnieć, że dzięki wsparciu m.in. firmy Microsoft Szkoła Podstawowa nr 3 w Ząbkach jest pionierem innowacyjnego nauczania.
Po zakończeniu debaty Instytut Pamięci Narodowej zorganizował dla uczniów historyczne gry planszowe – "Poczta Polowa", podczas których młodzież poprzez zabawę poznaje historię.
Młodzież podczas debaty, co prawda nie znalazła odpowiedzi na pytanie czy powstanie było potrzebne. Jednak rozważania i wymiana argumentów pozwoliły na osiągnięcie zamierzonego celu – podtrzymania pamięci o heroicznym czynie żołnierzy Polskiego Państwa Podziemnego i mieszkańców stolicy.
Iwona Potęga
zobacz film