Przejdź do górnego menu Przejdź do lewego menu Przejdź do treści Przejdź do danych teleadresowych Przejdź do podstrony deklaracja dostępności

Podsumowanie realizacji zajęć pozalekcyjnych prowadzonych w I semestrze roku szkolnego 2012/13 w ramach projektu "Indywidualizacja sposobem na rozwój"

Zajęcia w ramach projektu rozpoczęły się pod koniec września 2012r.
Nauczyciele z SP 1, SP 2, SP 3 realizując zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji, rozwijają i korygują funkcje percepcyjno-motoryczne niezbędne w procesie czytania i pisania.

Doskonalą koordynację wzrokowo-słuchową, usprawniają dużą i małą motorykę. Metodami aktywnymi dzieci uczą się zasad ortografii, samodzielnie wykonują mapy i gry ortograficzne. W SP3 zajęcia prowadzone są według autorskiego programu " Będę mówić, czytać i pisać poprawnie". Stosowane są nowatorskie metody, przeprowadzana jest pełna diagnoza pedagogiczna, jak również diagnoza metodą Johansen /IAS/. Ćwiczenia i zadania wspomagające rozwój dziecka są kontynuowane w domu przy ścisłej współpracy z rodzicami. Poprzez pozytywne wzmacnianie dzieci, dostosowywanie zadań do ich możliwości oraz dobór odpowiednich metod pracy i atrakcyjnych środków dydaktycznych, zmalały następstwa niepowodzeń szkolnych. Uczniowie przejawiający specyficzne trudności w nauce lepiej funkcjonują w zespole klasowym, chętnie przychodzą na zajęcia, są aktywni, czują się docenieni. W małym zespole każde dziecko ma możliwość pokazania swoich mocnych stron wykonując dokładnie i starannie wcześniej omówione ćwiczenia i zadania. Uczniowie pracują systematycznie, w atmosferze życzliwości i zrozumienia.
Duża grupa uczniów z SP 1 i SP 2 uczęszcza na zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematyczno- przyrodniczych . Nauczyciele starają się utrwalić materiał z zajęć dydaktycznych, wykorzystując alternatywne metody i formy. Niewielkie grupy uczniów umożliwiają wykorzystywanie gier edukacyjnych, które uatrakcyjniają mozolną naukę np. tabliczki mnożenia czy obserwacji przyrodniczych. Po przeprowadzonych do tej pory spotkaniach można stwierdzić, że dzieci bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach, gdzie poszerzają swoje zainteresowania matematyczne i przyrodnicze. Kształtują umiejętność porównywania, segregowania i samokontroli. Bardziej motywują się do przezwyciężania trudności w nauce. Zajęcia wdrożyły uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów, wprowadziły umiejętność "zdrowej rywalizacji".
W ramach zajęć logopedycznych nauczyciele wszystkich trzech szkół, realizują ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i logorytmiczne, kształcące słuch fonemowy i fonetyczny oraz usprawniające motorykę narządów mowy. Po dotychczasowych zajęciach uczestnicy usprawnili artykulatory , co wpłynęło na wyrazistość ich mowy w sytuacjach zadaniowych. Wydłużyła się również długość faz wydechowych, co zwiększa czas na wypowiedź i powoduje lepszą dykcję. Na skutek ćwiczeń poprawiła się wrażliwość na odróżnianie dźwięków i fonemów. Cele są systematycznie realizowane w miarę możliwości uczniów i dostosowane do ich umiejętności i potrzeb.
Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne są bardzo dobrze odbierane przez uczniów SP 1, SP 2. Uczniowie, przychodząc na spotkania, za każdym razem są ciekawi kolejnych tematów. Uczą się rozpoznawać swoje stany emocjonalne i je okazywać, a jednocześnie odczytywać emocje innych. Ćwiczą panowanie nad uczuciami, poznają tajniki prawidłowej komunikacji. Uczą się aktywnie słuchać i wyrażać własne zdanie za pomocą komunikatu "ja". Doskonalą umiejętność nawiązywania relacji koleżeńskich, a sytuacje trudne rozwiązywać bez poczucia straty dla każdej ze stron. Z pewnością te zajęcia przyczyniają się do poprawy funkcjonowania uczniów w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.
Zajęcia integracji sensorycznej to indywidualna praca z uczniami, której podjęli się nauczyciele z SP 2 . Praca skupia się głównie w obrębie odruchów. Duży nacisk kładziony jest na wzmacnianie mięśni posturalnych oraz obręczy barkowej, a także na normalizację układu taktylnego oraz wykonywanie sekwencyjności ruchu. Dzieci chętnie ćwiczą na zajęciach, choć niektóre zadania nie należą do najłatwiejszych. Zauważalne jest jednak to, że uczniowie wykonują ćwiczenia z coraz większą płynnością, a u niektórych zmniejszył się lęk grawitacyjny.
Grupa uczniów z SP 2 ma niezwykłą przyjemność brania udziału w eksperymentach i obserwacjach, jakie podejmowane są na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów wybitnie uzdolnionych matematyczno-przyrodnicze. Uczniowie przeprowadzają doświadczenia z wodą, poznają właściwości powietrza oraz zgłębiają tajniki linii papilarnych. Jednocześnie kształcą swoje umiejętności logicznego myślenia i rozumowania poprzez chociażby tworzenie gier planszowych i rozwiązywanie zagadek matematycznych. Magiczne kwadraty, zawiłe zadania z treścią, skomplikowane grafy coraz częściej nie stanowią dla nich problemu. Natomiast uczniowie z SP1 rozwijają swoje umiejętności doskonaląc język angielski. Podczas zajęć rozwijane są indywidualne zdolności uczniów oraz budowana pewność siebie w posługiwaniu się językiem obcym. Uczniowie doskonalą umiejętności korzystania z różnorodnych źródeł, znakomicie współpracują w grupie ucząc się konwersacji.
Dzieci ze wszystkich szkół bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach gimnastyki korekcyjnej, co odzwierciedla się prawie stuprocentową frekwencją. Prowadzący stosują głównie metody zabawowe, aczkolwiek niektóre ćwiczenia wymagają ścisłych metod. W związku z tym czasem ciężko, zwłaszcza w dość licznych grupach, o skorygowanie każdego błędu i pełną koncentrację uczestników.
Zajęcia komputerowe, które z pewnością należą do jednych z najatrakcyjniejszych realizuje szkoła nr 2. Dzieci zgłębiają tajniki technologii informacyjnej, uczą się bezpiecznego korzystania z Internetu, kształcą swoje umiejętności w posługiwaniu się komputerem, jako narzędziem pracy.
W ramach projektu uczniowie z szkoły numer 3 realizują zajęcia z Robotyki. W trakcie spotkań mają możliwość budowania i programowania robotów przy wykorzystaniu nowoczesnej technologii informatycznej. Rozwijają kreatywność i twórcze myślenie, uczą się tworzyć proste algorytmy rozwijając przy tym myślenie przyczynowo- skutkowe. Oprócz kształtowania umiejętności z zakresu matematyki i informatyki zajęcia oddziałują na osobowość wychowanków. Obserwując postępy uczniów można stwierdzić, że udział w zajęciach z Robotyki sprawia dzieciom ogromną przyjemność, a efekty ciężkiej pracy zaowocują w przyszłości.
Co tydzień dzieci z edukacji wczesnoszkolnej SP1 i SP2 uczestniczą w zajęciach plastycznych. Głównym celem zajęć jest rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych dzieci. Stosowane są różne techniki plastyczne i zabawy ze sztuką, dlatego uczestniczą w nich uczniowie wybitnie uzdolnieni i przejawiający zainteresowania plastyczne. Mali plastycy poznają bogactwo materiałów i uczą się je racjonalnie wykorzystywać. Powstają piękne i kolorowe prace, powiązane tematycznie z panującą porą roku, wydarzeniami oraz literaturą dziecięcą. Zajęcia wzbogacane są zabawami ruchowymi i pląsami. Możemy pochwalić się wieloma różnorodnymi pracami plastycznymi, nadającymi się na niejedną wystawę szkolną
Zajęcia teatralne i taneczne realizowane w SP1 pokazują ogromne zaangażowanie uczniów. Uczniowie uczą się recytacji poezji i prozy, poznając przy tym różnorodne formy teatralne. Poznają układy taneczne oraz figury poszczególnych tańców z odpowiednimi układami. Podczas zajęć rozwijana jest wiedza muzyczna, koordynacja ruchowa oraz koncentracja uwagi. Dzieci dzięki zajęciom potrafią efektywnie współdziałać w grupie.
Systematycznie odbywają się także w SP3 zajęcia z samoobrony. Podczas ćwiczeń dzieci rozwijają sprawność fizyczną, wykonując wiele skomplikowanych układów. Potrafią ocenić przy tym swoje możliwości i umiejętności. Trening fizyczny jest elementem doskonalenia siebie samego - zarówno od strony fizycznej, jak i umysłowej. Zajęcia pozwalają na doskonalenie koordynacji i koncentracji uwagi. Po kilku miesiącach można zobaczyć duży postęp sprawności fizycznej wśród uczestników, widać zaangażowanie i ogromne chęci małych sportowców.
W SP1 odbywają się zajęcia z kinezjologii edukacyjnej. Zajęcia pomagają niwelować trudności i niepowodzenia szkolne biorących udział w nich dzieci, usprawniają zaburzone funkcje. Dzięki zajęciom uczniowie rozwijają wszystkie umiejętności edukacyjne, wzmacnia się również motywacja do nauki, ocena własnych osiągnięć w nauce i zachowaniu. Zajęcia dają możliwość częstych kontaktów i współpracy z rodzicami.

Po kilkumiesięcznej pracy można stwierdzić, że wszystkie zajęcia cieszą się dużym powodzeniem . Z analizy ankiet, jakie zostały wypełnione przez rodziców, wynika, że większość uczniów jest zadowolona z zajęć. Wielu z rodziców twierdzi, że udział w spotkaniach przyczynia się do poprawy efektów kształcenia i ułatwia funkcjonowanie dzieci w środowisku szkolnym. Zajęcia otwierają przed uczniami szerokie perspektywy związane z nabywaniem nowych, ważnych umiejętności oraz umożliwiają wszechstronny i harmonijny rozwój.
Wszystkie zajęcia prowadzone są regularnie i zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem.