Przejdź do górnego menu Przejdź do lewego menu Przejdź do treści Przejdź do danych teleadresowych Przejdź do podstrony deklaracja dostępności

Projekt systemowy "Indywidualizacja sposobem na rozwój"

Projekt "Indywidualizacja sposobem na rozwój", do którego przystąpiły trzy ząbkowskie szkoły podstawowe realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i skierowany do uczniów klas I-III. Udział w nim jest dobrowolny
i bezpłatny.

Celem głównym projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów klas młodszych poprzez wsparcie ich indywidualnego rozwoju dostosowanego do zdiagnozowanych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych. Mogą w nim zatem brać udział uczniowie i uczennice wymagający objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, co jest olbrzymim wsparciem pracy szkoły w tym zakresie.
W roku szkolnym 2012/13 oraz 2013/14:
w Szkole Podstawowej Nr 1 im. Gen. F. Kleeberga wyłoniono grupę dzieci, która najpilniej potrzebuje pomocy
i wybrano następujące rodzaje zajęć:
Zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych dysleksją,
Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych,
Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy,
Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej,
Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy,
Zajęcia matematyczno-przyrodnicze dla uczniów szczególnie uzdolnionych
Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów i uczennic szczególnie uzdolnionych artystycznie (plastyczne, teatralne, taneczne );
Kinezjologia edukacyjna
Język angielski.
w Szkole Podstawowej nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Ząbkach uczniowie mają możliwość uczestniczenia
w następujących zajęciach:
Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji.
Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych.
Zajęcia logopedyczne.
Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne
Gimnastyka korekcyjna
Zajęcia integracji sensorycznej
Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów wybitnie uzdolnionych matematyczno-przyrodnicze.
Zajęcia komputerowe.
Zajęcia plastyczne i ruchowe dla dzieci uzdolnionych.
w Szkole Podstawowej Nr 3 im. Małego Powstańca w Ząbkach uczniowie mogą realizować następujące zajęcia:
Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji
Zajęcia logopedyczne.
Gimnastyka korekcyjna.
Zajęcia z robotyki.
Zajęcia z samoobrony.
Wszystkie w/w formy wsparcia realizowane są jako zajęcia pozalekcyjne zgodnie
z ustalonym harmonogramem zajęć. Prowadzą je nauczyciele-specjaliści posiadający odpowiednie kwalifikacje.
W ramach projektu szkoły zostały dodatkowo wyposażone w innowacyjne środki dydaktyczne, które ułatwią realizację programów i zapewnią atrakcyjność zajęć dla dzieci. Szkoła Podstawowa Nr 1 wśród zakupionych pomocy ma: tablicę multimedialną, projektor, gry doskonalące analizę i koordynację wzrokowo – ruchową oraz ułatwiające pokonywanie trudności w czytaniu i pisaniu. Zakupiono również przybory ułatwiające i wspomagające eliminowanie wad postawy u uczniów, środki i materiały dydaktyczne rozwijające uzdolnienia przyrodnicze
i służące dokładniejszemu poznaniu środowiska.
Szkoła Nr 2 otrzymała wsparcie w postaci komputera, tablicy interaktywnej, drukarki i projektora.
Dla Szkoły Podstawowej Nr 3 został zakupiony sprzęt komputerowy, pomoce dydaktyczne do zajęć logopedii, zajęć wyrównawczych oraz eliminujących wady postawy u uczniów. Kupiono też klocki do zajęć z robotyki
a także zestaw do terapii audiopsycholingwistycznej, który umożliwia prowadzenie zajęć stymulacji słuchu metodą dr K. Johansena. Nauczyciel przygotowuje indywidualny program stymulacji słuchowej w formie przyjemnych dla ucha utworów muzycznych. Stymulacja słuchowa poprawia centralne przetwarzanie bodźców słuchowych.
Mamy nadzieję, że tego typu działania pomogą w realizacji celów wynikających z wymagań nowej podstawy programowej, która zakłada indywidualizację procesu nauczania stosownie do potrzeb i możliwości każdego ucznia. Zwiększy się również stopień i zakres wykorzystania w szkole aktywizujących metod nauczania, motywujących dzieci do czynnego udziału w zajęciach. Podczas realizacji projektu zostanie nawiązana ścisła współpraca z rodzicami dzieci, które zostaną objęte wsparciem. Ponadto, rodzice będą zaangażowani w mierzenie efektów prowadzonych działań projektowych.

Szkoła Podstawowa nr 3 w Ząbkach im. Małego Powstańca