Projekt "Indywidualizacja sposobem na rozwój", do którego przystąpiły trzy ząbkowskie szkoły podstawowe realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i skierowany do uczniów klas I-III. Udział w nim jest dobrowolny
i bezpłatny.
Celem głównym projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów klas młodszych poprzez wsparcie ich indywidualnego rozwoju dostosowanego do zdiagnozowanych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych. Mogą w nim zatem brać udział uczniowie i uczennice wymagający objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, co jest olbrzymim wsparciem pracy szkoły w tym zakresie.
W roku szkolnym 2012/13 oraz 2013/14:
w Szkole Podstawowej Nr 1 im. Gen. F. Kleeberga wyłoniono grupę dzieci, która najpilniej potrzebuje pomocy
i wybrano następujące rodzaje zajęć:
Zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych dysleksją,
Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych,
Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy,
Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej,
Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy,
Zajęcia matematyczno-przyrodnicze dla uczniów szczególnie uzdolnionych
Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów i uczennic szczególnie uzdolnionych artystycznie (plastyczne, teatralne, taneczne );
Kinezjologia edukacyjna
Język angielski.
w Szkole Podstawowej nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Ząbkach uczniowie mają możliwość uczestniczenia
w następujących zajęciach:
Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji.
Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych.
Zajęcia logopedyczne.
Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne
Gimnastyka korekcyjna
Zajęcia integracji sensorycznej
Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów wybitnie uzdolnionych matematyczno-przyrodnicze.
Zajęcia komputerowe.
Zajęcia plastyczne i ruchowe dla dzieci uzdolnionych.
w Szkole Podstawowej Nr 3 im. Małego Powstańca w Ząbkach uczniowie mogą realizować następujące zajęcia:
Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji
Zajęcia logopedyczne.
Gimnastyka korekcyjna.
Zajęcia z robotyki.
Zajęcia z samoobrony.
Wszystkie w/w formy wsparcia realizowane są jako zajęcia pozalekcyjne zgodnie
z ustalonym harmonogramem zajęć. Prowadzą je nauczyciele-specjaliści posiadający odpowiednie kwalifikacje.
W ramach projektu szkoły zostały dodatkowo wyposażone w innowacyjne środki dydaktyczne, które ułatwią realizację programów i zapewnią atrakcyjność zajęć dla dzieci. Szkoła Podstawowa Nr 1 wśród zakupionych pomocy ma: tablicę multimedialną, projektor, gry doskonalące analizę i koordynację wzrokowo – ruchową oraz ułatwiające pokonywanie trudności w czytaniu i pisaniu. Zakupiono również przybory ułatwiające i wspomagające eliminowanie wad postawy u uczniów, środki i materiały dydaktyczne rozwijające uzdolnienia przyrodnicze
i służące dokładniejszemu poznaniu środowiska.
Szkoła Nr 2 otrzymała wsparcie w postaci komputera, tablicy interaktywnej, drukarki i projektora.
Dla Szkoły Podstawowej Nr 3 został zakupiony sprzęt komputerowy, pomoce dydaktyczne do zajęć logopedii, zajęć wyrównawczych oraz eliminujących wady postawy u uczniów. Kupiono też klocki do zajęć z robotyki
a także zestaw do terapii audiopsycholingwistycznej, który umożliwia prowadzenie zajęć stymulacji słuchu metodą dr K. Johansena. Nauczyciel przygotowuje indywidualny program stymulacji słuchowej w formie przyjemnych dla ucha utworów muzycznych. Stymulacja słuchowa poprawia centralne przetwarzanie bodźców słuchowych.
Mamy nadzieję, że tego typu działania pomogą w realizacji celów wynikających z wymagań nowej podstawy programowej, która zakłada indywidualizację procesu nauczania stosownie do potrzeb i możliwości każdego ucznia. Zwiększy się również stopień i zakres wykorzystania w szkole aktywizujących metod nauczania, motywujących dzieci do czynnego udziału w zajęciach. Podczas realizacji projektu zostanie nawiązana ścisła współpraca z rodzicami dzieci, które zostaną objęte wsparciem. Ponadto, rodzice będą zaangażowani w mierzenie efektów prowadzonych działań projektowych.
Szkoła Podstawowa nr 3 w Ząbkach im. Małego Powstańca